Σάββατο, 20 Μαρτίου 2010

Νέος διατροφικός συναγερμός

Πάνω από το 80% των κοτόπουλων που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή αγορά περιέχουν το βακτήριο Campylobacter όπως αναφέρει έκθεση του Ευρωπαϊκού Φορέα Ασφάλειας Τροφίμων (European Food Safety Authority). Ο συγκεκριμένος φορέας αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή και ότι θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Μάλιστα αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο βακτήριο είναι ανθεκτικό στη θέρμανση αφού βρέθηκε σε ψημένα κοτόπουλα. Η έρευνα έγινε σε όλα τα κράτη μέλη εκτός από την Νορβηγία και την Ελβετία και οι μόνες χώρες στις οποίες δεν ανιχνεύθηκε το συγκεκριμένο βακτήριο είναι η Κύπρος και η Εσθονία. Τέλος, στο 16% των ίδιων δειγμάτων ανιχνεύθηκε και Σαλμονέλα.
Διαβάστε περισσότερα...

Η άποψη της εκκλησίας για την οικονομική κρίση

Φίλοι αναγνώστες, σας μεταφέρω την ανακοίνωση της Εκκλησίας της Ελλάδος για την οικονομική κρίση, όπως αυτή έχει αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα της. Δεν είναι σωστό να εκφράσω την προσωπική μου γνώμη, αλλά πραγματικά όταν διάβασα το κείμενο της ανακοίνωσης στεναχωρήθηκα. Οι άνθρωποι μιλάνε με γενικόλογα, αναφέρονται στις ευθύνες των άλλων, των πολιτικών ξεχνώντας πως και οι ίδιοι έχουν συμμετάσχει κατά το παρελθόν σε οικονομικά σκάνδαλα τύπου Βατοπέδι. Επίσης δεν δίνουν λύσεις, ίσως γιατί δεν έχουν αυτοί την ευθύνη. Πάντως θα περίμενα σαν Εκκλησία να βοηθήσει τη χώρα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή. Θυμίζω ότι κατά τη διάρκεια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας η Εκκλησία είχε ενισχύσει τον αυτοκράτορα με χρυσάφι όταν υπήρξε ανάγκη. Διαβάστε την ανακοίνωση και τα συμπεράσματα δικά σας.

Εγκύκλιος υπ. αριθμ. 2894: «Θεολογική θεώρηση της οικονομικής κρίσεως»
Προς Το Χριστεπώνυμο Πλήρωμα Της Εκκλησίας της Ελλάδος.


Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά, Την περίοδο αυτή γίνεται ευρύτατος λόγος για την παγκόσμια οικονομική κρίση, η οποία δυστυχώς άγγιξε και την πατρίδα μας, ίσως σε μεγαλύτερη ένταση, από διάφορα αίτια. Και αυτό δημιουργεί συζητήσεις, προβληματισμούς και κατατίθενται προτάσεις για την έξοδο από αυτήν την κρίση. Το σημαντικό όμως είναι ότι η προσπάθεια για την αντιμετώπιση της καταστάσεως αυτής δημιουργεί επιπρόσθετα προβλήματα στον λαό και προκαλεί θλίψη και μερικές φορές και απόγνωση. Πράγματι, οι χαμηλόμισθοι συνάνθρωποί μας προβληματίζονται έντονα για το πως θα κατορθώσουν να συντηρήσουν την οικογένειά τους, πως θα ανταποκριθούν στα ποικίλα έξοδα για την μόρφωση των παιδιών τους, πως θα τα αποκαταστήσουν επαγγελματικά. Ως ποιμένες του λαού του Θεού βλέπουμε αυτές τις κοινωνικές πληγές και ακούμε την έντονη ανησυχία των συνανθρώπων μας. Καθημερινώς στις Ιερές Μητροπόλεις και τις Ενορίες έρχονται άνθρωποι πονεμένοι, βασανισμένοι, πληγωμένοι, απελπισμένοι και ζητούν στήριξη από την Εκκλησία, την οποία θεωρούν πνευματική τους μητέρα. Η Εκκλησία ενώ δεν προέρχεται από τον κόσμο, εργάζεται στον κόσμο• ενώ είναι πνευματική, δρα στην ιστορία• νοηματοδοτεί την ζωή των ανθρώπων και αντιμετωπίζει τα βιολογικά προβλήματά τους, αφού ο άνθρωπος είναι ψυχοσωματικό ον. Όμως η Εκκλησία εργάζεται στην κοινωνία, χωρίς να κάνει πολιτική. Ελέγχει και κρίνει την αμαρτία, αλλά αγαπά τον αμαρτωλό άνθρωπο. Επειδή η κρίση είναι πολυποίκιλη, οι πολιτικοί εξετάζουν τα πολιτικά αίτια που την προκάλεσαν, αλλά η Εκκλησία βλέπει τα θεολογικά αίτια και προσπαθεί να θεραπεύσει τα συμπτώματα. Οι οικονομολόγοι ελέγχουν τους νόμους της αγοράς, ώστε να λειτουργούν με δικαιοσύνη, αλλά η Εκκλησία περιγράφει τα θεολογικά πλαίσια μέσα στα οποία θα κινείται ο άνθρωπος, θέτει πνευματικούς στόχους, αλλά και απαλύνει τις πληγές των ανθρώπων, χρησιμοποιώντας κρασί και λάδι, υλικά που πράγματι καθαρίζουν και θεραπεύουν τις πληγές, όπως δείχνει η παραβολή του καλού Σαμαρείτου. Είναι φυσικό ότι η Εκκλησία έχει τον δικό της θεολογικό-πνευματικό λόγο και την δική της θεραπευτική πράξη. Μέσα από αυτήν την προοπτική βλέπει τα πράγματα και θέλει με απλότητα και αγάπη να διατυπώσει τον λόγο Της στο πλήρωμά της, Κληρικούς και λαϊκούς, για την κρίση που διερχόμαστε.


1. Η Εκκλησία, όπως το κάνει πάντα, απευθύνει τον παρηγορητικό, παρακλητικό και ελπιδοφόρο λόγο Της σε κάθε άνθρωπο που υποφέρει και πονά. Ο Χριστός όταν πλησίαζε πονεμένους ανθρώπους, το πρώτο που τους συνιστούσε ήταν το: «θάρσει, τέκνον», «θάρσει, θύγατερ», και τους ζητούσε να έχουν πίστη στον Θεό. Το θάρρος και η αισιοδοξία, η ελπίδα και η πίστη είναι τα απαραίτητα εφόδια στην ζωή μας. Όταν όλα τα πράγματα φαίνονται σκοτεινά, υπάρχει ελπίδα. Ο άνθρωπος που πιστεύει στον Θεό δεν φοβάται τίποτε, ούτε και αυτόν τον θάνατο. Η πίστη, το θάρρος, η ελπίδα, η αισιοδοξία, το νόημα ζωής, ο ψυχικός και πνευματικός πλούτος πρέπει να είναι τα βασικά μας εφόδια. Με αυτά ως Ορθόδοξοι Έλληνες, αλλά και με φιλότιμο αντιμετωπίσαμε όλες τις δυσκολίες της ζωής μας στο παρελθόν και εξήλθαμε νικητές από τις διάφορες κρίσεις που περάσαμε και με αυτά και πάλι θα νικήσουμε.


2. Αυτήν την περίοδο πρέπει να αναπτυχθεί σε μεγάλο βαθμό η φιλαλληλία, η φιλανθρωπία, η αλληλεγγύη, η προσφορά στους αδελφούς μας που έχουν ανάγκη. Κανείς δεν μπορεί να προφασισθεί ότι δεν τους γνωρίζει. Είναι δίπλα μας και τους συναντούμε καθημερινά. Είναι η χήρα γυναίκα, που ξενοδουλεύει για να μεγαλώσει τα παιδιά της• είναι ο άνεργος πατέρας, που πονάει επειδή δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις ανάγκες της οικογένειάς του• είναι ο ασθενής που δεν έχει ικανή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη• είναι ο μαθητής, ο φοιτητής, που δεν μπορεί να ικανοποιήσει τον πόθο του να σπουδάσει, όπως θα ήθελε• είναι ο πτυχιούχος που δεν μπορεί να αποκατασταθεί επαγγελματικά και να προσφέρει στην κοινωνία• είναι ο συνταξιούχος που στερείται τα αναγκαία για να αισθανθεί την θαλπωρή στην τρίτη ηλικία που βρίσκεται, και τόσοι άλλοι. Έτσι, όσοι έχουν επάρκεια υλικών αγαθών πρέπει να προσφέρουν αυτοπροαίρετα ό,τι μπορούν περισσότερο στους αδελφούς τους εν Χριστώ που υποφέρουν. Πως μπορεί κανείς να αισθάνεται τον Θεό ως Πατέρα, όταν δεν αισθάνεται τον πλησίον του ως αδελφό; Οι Πατέρες της Εκκλησίας στα κηρύγματά τους, σε περιστάσεις παρόμοιες με τις δικές μας, ήλεγξαν δριμύτατα εκείνους που πλουτίζουν σε βάρος του λαού, αλλά και τους προέτρεψαν με δύναμη να βοηθούν τους πτωχούς συνανθρώπους τους. Αν διαβάσει κανείς τους λόγους του Μεγάλου Βασιλείου, του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και άλλων Πατέρων εναντίον των πλουσίων, των τοκογλύφων, των σκληροκαρδίων, τότε θα διαπιστώσει την οξύτητα του πατερικού λόγου, αλλά και την ευαισθησία της εκκλησιαστικής ζωής. Για παράδειγμα, ο Μέγας Βασίλειος ελέγχει τους πλουσίους, που συγκεντρώνουν υλικά αγαθά αδικώντας τον λαό.


3. Τα πάθη της φιληδονίας, της φιλοδοξίας, της φιλαργυρίας-φιλοκτημοσύνης είναι εκείνα που οδηγούν τους ανθρώπους σε οικονομικές κρίσεις. Η ευμάρεια, η ευδαιμονία, η υπερκατανάλωση, είναι τα γενεσιουργά αίτια των οικονομικών κρίσεων. Βεβαίως, είναι σημαντικό να ζει κανείς «αξιοπρεπώς», από πλευράς υλικών αγαθών, αλλά όλα έχουν και τα όριά τους. Η εκκλησιαστική ζωή συνδέεται στενά με την ασκητικότητα και την ολιγάρκεια. Και οι Χριστιανοί πρέπει να ζουν με λιτότητα. Δυστυχώς όμως σε υπερκαταναλωτικές κοινωνίες δεν βιώνεται η άσκηση, που είναι η βάση της χριστιανικής ζωής. Λέγοντας δε άσκηση εννοούμε την καλή χρήση των υλικών αγαθών που είναι αναγκαία για την ζωή και όχι την συσσώρευση και την υπερκατανάλωση αυτών. Επίσης, εκείνο που παρατηρείται στην σύγχρονη κοινωνία είναι ότι υφίσταται μεγάλη διάσταση μεταξύ της κατανάλωσης και της παραγωγής. Όταν μια χώρα αυξάνει τον βιοτικό τρόπο ζωής, χωρίς να παράγει, είναι φυσικό να οδεύει σε οικονομική κρίση. Αυτό συμβαίνει και στην οικογενειακή και την προσωπική μας ζωή. Όταν τα έξοδα είναι περισσότερα από τα έσοδα, όταν δαπανούμε χρηματικά ποσά σε ευδαιμονιστικές καταστάσεις και μάλιστα με δανεισμένα χρήματα, τότε δημιουργούνται οικονομικές κρίσεις.


4. Η ευθύνη της οικονομικής κρίσεως ανήκει και σε όσους κατά καιρούς διαχειρίζονται τα κοινά πράγματα, όταν δεν δίνουν σωστές κατευθύνσεις στον λαό, αλλά τον προκαλούν ακόμη περισσότερο• όταν δεν διαχειρίζονται καλά τους εισπραττόμενους φόρους, οι οποίοι πρέπει να είναι ανταποδοτικοί• όταν δεν ομιλούν την αλήθεια, δεν σέβονται τους ανθρώπους που τους εμπιστεύθηκαν και δεν λαμβάνουν μέτρα με υψηλό αίσθημα δικαιοσύνης. Η ευθύνη τους είναι μεγάλη, διότι κατά τον Μέγα Βασίλειο: «τα των αρχόντων κακά, συμφορά τοις αρχομένοις γίνεται».


Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά, Η Ιερά Σύνοδος αυτήν την περίοδο απευθύνεται σε όλους, Κληρικούς και λαϊκούς, άρχοντες και αρχομένους, και προσφέρει μήνυμα ελπίδας και αισιοδοξίας, θάρρους και πίστεως. Επί πλέον, παρακαλεί όλους να αποκτήσουν τον τρόπο της ζωής των πρώτων Χριστιανών που ζούσαν με κοινοκτημοσύνη και κοινοχρησία και προσέφεραν το περίσσευμά τους για τις ανάγκες των αδελφών τους. Συγχρόνως, η Ιερά Σύνοδος προσεύχεται στον Θεό να δίνει στους πολιτικούς οι οποίοι χειρίζονται τα δημόσια πράγματα, ιδίως αυτήν την κρίσιμη περίοδο, δύναμη, έμπνευση, σύνεση, εφευρετικότητα, αγωνιστικότητα, όχι μόνον για να βρουν λύσεις και να αντιμετωπίσει η Πατρίδα μας την κρίση, αλλά και για να βελτιώσουν και να εκσυγχρονίσουν τους κοινωνικούς θεσμούς, όπως και να αντιμετωπίσουν με περισσότερη ευαισθησία και δικαιοσύνη τους ανθρώπους εκείνους που είναι αναγκασμένοι να σηκώνουν δυσβάσταχτα φορτία. Είναι δε ευνόητον ότι η Εκκλησία, που είναι ο μεγαλύτερος φιλανθρωπικός φορέας της Πατρίδας μας, με τα Ιδρύματα που λειτουργεί και την φιλανθρωπία που ασκεί, θα συνεχίσει, όσον είναι δυνατόν, να εργάζεται εντατικά για την ανακούφιση του λαού. Ευχόμαστε στον Θεό, δια πρεσβειών της Παναγίας μας, να μας προστατεύει από κάθε κακό και να κατευθύνει τα διαβήματά μας «προς παν έργον αγαθόν».Καλή Ανάσταση.


† Ο Αθηνών Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος† Ο Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου Ιερόθεος† Ο Γουμενίσσης, Αξιουπόλεως και Πολυκάστρου Δημήτριος† Ο Βεροίας και Ναούσης Παντελεήμων† Ο Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης Ανδρέας† Ο Ξάνθης και Περιθεωρίου Παντελεήμων† Ο Νικαίας Αλέξιος† Ο Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεος† Ο Ελασσώνος Βασίλειος† Ο Φθιώτιδος Νικόλαος† Ο Γυθείου και Οιτύλου Χρυσόστομος† Ο Δημητριάδος και Αλμυρού Ιγνάτιος† Ο Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων Κύριλλος
Ο Αρχιγραμματεύς
† Αρχιμ. Κύριλλος Μισιακούλης

Διαβάστε περισσότερα...

Ο πάπας απολογείται

Ο πάπας Βενέδικτος σε δημόσια δήλωση του εκφράζει τη δυσαρέσκεια του για τις υποθέσεις κακοποίησης μικρών παιδιών από ιερέα στην Ιρλανδία. Εκφράζει παράλληλα τη συμπόνοια και την ντροπή του έναντι των οικογενειών των θυμάτων. Το Βατικανό μάλιστα θα προχωρήσει σε επίσημη εξέταση όλων των υποθέσεων που έχουν να κάνουν με τα τελευταία σεξουαλικά σκάνδαλα. Θυμίζουμε ότι τις τελευταίες εβδομάδες παρόμοια περιστατικά με αυτό της Ιρλανδίας απασχολούν και την κοινή γνώμη σε Αυστρία, Γερμανία και Ολλανδία.
Διαβάστε περισσότερα...

Μάθημα Οικονομίας (για αρχάριους)

Γειά και χαρά. Τον τελευταίο καιρό ακούμε συνέχεια στα δελτία ειδήσεων τη λέξη: spreads. Μερικοί από εσάς μπορεί να έχετε αναρωτηθεί τι μπορεί να εννοεί ο ποιητής με αυτή την πολυφορεμένη λεξούλα και γιατί πάει πακέτο με τη λέξη Ελλάδα. Επιτρέψτε μου λοιπόν να εξηγήσω κάποια πραγματάκια (χωρίς χρέωση)..
Ας υποθέσουμε ότι θέλει ο Γιωργάκης να φάει καραμέλες και οι δικές του τελείωσαν. (Α, να σημειώσω ότι τα ονόματα είναι εντελώς συμπτωματικά..) Συνεχίζουμε.. Τι να κάνει; Σκέφτεται λοιπόν να ζητήσει από τη συμμαθήτρια του τη Μέρκελ (η οποία έχει πλούσιους γονείς και η τσάντα της έχει πάντα καραμέλες). Ακολουθεί λοιπόν ο παρακάτω διάλογος:
- Μέρκελ, θέλω να μου δώσεις 10 καραμέλες, ξέρεις για τη λιγούρα..
-Δε σου δίνω γιατί την προηγούμενη φορά άργησες να μου φέρεις πίσω καινούργιες και εκτός από αυτό, τον τελευταίο καιρό, κάνεις όλο φασαρία στην τάξη, ξεγελάς τα άλλα παιδάκια στο διάλλειμα και συνεχώς λες ψέματα..
- Σου υπόσχομαι Μέρκελ πως αυτή τη φορά θα είμαι εντάξει απέναντι σου. Θα προσπαθήσω να μην ξοδέψω όλα μου τα λεφτά από το χαρτζιλίκι και θα γίνω καλό παιδί.
- Καλά, θα σου δανείσω λοιπόν 10 καραμέλες αλλά θέλω να μου επιστρέψεις πίσω 15
- Μα στον Νικολά που του δάνεισες 10, του είπες να σου επιστρέψει πίσω 12!
- Ναι, γιατί ο Νικολά είναι ο απουσιολόγος της τάξης, είναι έντιμος και δεν κλέβει τα πράγματα από τις τσάντες των άλλων παιδιών στο σχολείο. Αν δε σου αρέσει, πήγαινε να δανειστείς καραμέλες από άλλο σχολείο!

Σε πιο πραγματικές καταστάσεις, όταν μια χώρα δανείζεται με ένα επιτόκιο πχ 3% και εμείς σαν χώρα δανειζόμαστε με επιτόκιο πχ. 7%, το λεγόμενο spread είναι η διαφορά των επιτοκίων (στην προκειμένη περίπτωση 4 μονάδες βάσης). Αυτή η διαφορά επιτοκίων μπορεί να προκύπτει πχ από την μειωμένη αξιοπιστία μιας χώρας να πληρώσει προηγούμενες οφειλές της. Και η λέξη spreads είναι πάντα στον πληθυντικό διότι πάντα η σύγκριση γίνεται με τις υπόλοιπες χώρες. Σαν χώρα αναφοράς έχει οριστεί η Γερμανία, λόγω της οικονομικής της σταθερότητας.. Σε πολύ απλά ελληνικά λοιπόν spread είναι η απόκλιση στην τιμή 2 επιτοκίων, ομολόγων, τιμών γενικότερα.
Όταν λοιπόν η Ελλαδίτσα μας εκδώσει ένα ομολογιακό δάνειο για να βρει φράγκα, θα πρέπει να επιτρέψει 3 πράγματα: 1)το αρχικό κεφάλαιο που δανείστηκε, 2)το επιτόκιο δανεισμού και τέλος, 3)το λεγόμενο spread που κυμαίνεται ανάλογα με τη φερεγγυότητα της χώρας που εκδίδει ομολογιακό δάνειο. Δε φαντάζομαι να σας κούρασα. Διάλειμμα τώρα!!
Διαβάστε περισσότερα...

Ποιοι Ευρωπαίοι πετούν τα περισσότερα απορρίμματα;

Σύμφωνα με τη Eurostat οι χώρες με τη μεγαλύτερη ποσότητα απορριμάτων είναι η Δανία, η Κύπρος και η Ιρλανδία. Η έρευνα αφορούσε επίσης και τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζονται τα μέλη της Ε.Ε τα απορρίμματα τους. Η Eurostat τονίζει ότι περίπου το 40% των απορριμάτων ανακυκλώνεται. Οι Δανοί πάντως προηγούνται στον τομέα απόρριψης σκουπιδιών με 8οο κιλά ενώ οι πιο "καθαροί" φαίνονται να είναι οι Τσέχοι με μόνο 300 κιλά. Η μέση ποσότητα απορριμάτων στην Ε.Ε αγγίζει το μισό τόνο ανά άτομο. Όσον αφορά τη διαχείριση η έρευνα αποδεικνύει ότι τα φτωχά μέλη της Ε.Ε, όπως η Βουλγαρία δεν έχουν ικανοποιητικό σύστημα διαχείρισης, ενώ η χώρα με τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική ευαισθησία φαίνεται να είναι η Αυστρία με το 70% των απορριμάτων της να ανακυκλώνεται ή να μετατρέπεται σε λίπασμα.
Διαβάστε περισσότερα...